|
Lämnar Tangermünde |
Vi rekommenderades att låta en etapp ända i Tangermünde. Hoppas att bilderna gjort denna stad lite rättvisa. Nu tar vi farväl från staden.
Rogätz. 351 km sign.
På väg till Nordsjön, Östersjön eller till det sjödistrikt vi just lämnat???
|
Tangermünde i morgonsolen |
Svängfärjorna är många på Elbe. En långvajer garanterar färjan en rutt från ramp till ramp.
Stränderna på rätt sida om flodkrökarna är oftast täcka av sand.
Pråmtrafiken är ganska intensiv. Pråmtrafikens omfattning är så stor att den finansierar hela vattenvägssystemet. Vi fritidsbåtar kan slussa och nyttja vattenlederna utan kostnad.
|
Akvedukten över Elbe. 2010 kom jag i denna akvedukt från Berlin. |
|
| En imponerande anläggning som förbinder Havel-kanal med Mittelland kanal. 2010 slussades vi ned 18 m till Elbes nivå. | |
|
|
|
| | |
Så här ser akvedukten ut på lite håll. |
|
|
|
Centrala Magdeburg snart svänger vi in på Zollelbe |
Akvedukten över Elbe är ett imponerande bygge, som kanske inte tillfullo kan ses av dessa foton. Så förbinder denna akvedukt Havel-kanal (från Berlin) och Mittelland-kanal den östra och västra sidan av Tyskland. I akveduktens södra fäste finns ett Hebewerk som lyfte båtarna ner till Elbe eller förstås upp från Elbe. Numera pensionerat och ersatt av en 18 m sluss.
| |
Ännu en bild på akvedukten över Elbe.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar