Ungern och dåvarande Tjeckoslovakien beslöt 1977 att tillsammans försöka åstadkomma en reglering av högvattnet genom att bygga två dammar i kombination med varsitt kraftverk. En damm skulle byggas av Tjeckoslovakien strax nedanför Bratislava och en av ungrarna vid Nagymaros, 150 kilometer längre ner.
Dammbyggena påbörjades men med de nya politiska förhållandena, östregimernas fall 1989, drog sig Ungern ur projektet. Därefter drog också tjeckerna åt sig öronen. När Slovakien och Tjeckien 1992 gick skilda vägar tog slovakerna upp arbetet igen.
Slovakerna färdigställde den 35 kilometer långa Gabcikovokanalen och bildar en damm där flodvattnet däms upp 15–22 meter. Den har i östra änden försetts med en sluss med två parallella kammare som har måtten 275 x 30 meter. Denna damm ska kompletteras med en mindre sluss med måtten 125 x 25 meter och med en fallhöjd av 6–22 meter. På så sätt fick Slovakien ett kraftverk som ger 720 megawatt, en effekt värdigt ett kärnkraftverk.
Donau regleras nu på den 69 km långa helt slovakiska delen genom den nybyggda dammen i Gabcikovo. Nedströms är floden fritt flytande till Järnportens slussar.
På de tyska, österrikiska och slovakiska delarna av Donau finns slussar. Däremot ingen sluss på den ungerska delen. Först när Donau kommer till gränsen mellan Serbien och Rumänien finns det två slussar genom Järnporten. Slussen Gabcikovo i Slovakien är mycket stor. Den är en dubbelsluss. Genom uppdämningen har en mycket bred och lång (37 kam) vattenväg skapats. För båtar som HSS Katalin kan denna långa slusskanal skapa problem genom att slussen i förhållande till hela slusskanalen är smal, 34 m. Muren som skiljer slussen från kanalen/floden i övrigt är 600 m lång. Men själva slussbassängerna är bara ca en fjärdedel av bredden på kanalen men 275 m lång. Speciellt vid nordlig och västlig vind uppstår mycket korta och starka vågor i själva slussen. Vi gick ju medströms och skall slussas ned ca 20 m. Vågorna slår fram och tillbaka mot slussportarna och HSS Katalin är genom sin höjd över vattenlinjen känslig för sidovindar. Efter mycket möda lyckades vi (förstås) att förtöja oss i en flyt-pollare. Sedan gick det som en dans. Imponerande anläggning. Projektet att skapa denna slusskanal med tillhörande kraftverk var från början ett gemensamt projekt för Slovakien och Ungern, men ungrarna hoppade av projektet som därefter fullföljdes av slovakerna på egen hand.
tisdag 28 juni 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar