söndag 27 juni 2010

Kalmar - Utklippan - Christiansö - 2xBornholm - Polen









Katalin mönstrade av (27:e juni) och Sverker mönstrade på den 28:e. Dan därpå lämnar vi Kalmar efter 3½ timmes gång har vi Kristianopel tvärs babord. Vinden har tillagit något. Vi fortsätter mot Utklippan, där kan vi avgöra om vi skall fortsätta direkt till Christiansö eller ej. 12.45 hade vi Långe Jan tvärs styrbord och en ½ timme senare passerar vi Yttre Stengrund. Beslutar att gå in i Utklippans gästhamn. Anländer ca 16. Efterhand som vinden tilltar och dag går mot kväll fylls hamnen med främst "segel". Svenska Kryssarklubben som sköter Utklippan tog upp hamnavgiften 140 kr. Den 30:e kl 7.40 lämnar vi i relativt hårt väder ca 8 m/s. Vinden är västlig. Sverker är inte så van vid sjö. Vi kommer till Christiansö och ligger tryggt vid kaj vid ½ 3-tiden. Nu kan vi för första gången sedan Kalmar duscha och raka oss. Den utmärkta restaurangen "bjuder" på god mat. Och dryck. Vinden skall inte mojna så vårt beslut blir att gå rakt västerut till Tejn, Bornholm. Det tar oss bara knappt tre timmar och nu är den 1 juli. Tankar fullt och har 50 l i reservdunkar. Nu är vi rustade och hoppas att färd utmed Bornholms östra kust skall ge oss en lugn färd till Nexö. Vi tar oss dit på fyra timmar. Vi beslutar oss för att vila en stund i Nexö inför "skuttet" över Östersjön till Dzinow i Polen. Kl 20 lämnar vi Nexö och anländer till fiskehamnen på morgonen den 3 juli 06.30. Efter broöppning kl 08 angör vi en industrikaj för att vila ut några timmar. Enveten som en synden försöker jag gång på gång (alltför många gånger) lägga till vid båtklubben Albatross i Wollin. Jag har ju lagt till där förut så ... Inser sent att strömmen detta år, denna dag, är för stark och båten för stor. Ger upp och gör det enda vettiga: lägger till vid kommunens kaj. Sedan äter vi gott och ser matchen Argentina - Tyskland. Wollin är en fin gammal stad. Med en vikingatida by uppbyggd på östra sidan av floden.

Bilderna uppifrån och ned: Sverker i sittbrunnen på Utklippan. Bron mellan de två huvudöarna i Ertholmarna, Christiansö och Fredriksö, pryds av en gyllene portal. Fiskehamnen vid floden Dziwnas mynning. Landar nattens fångst. Wollin och Wolin. "Vikinga"-byn.Sedan är det sparsamt med bilder tills vi kommer till Hebewerket. Uppehållet i Szczecin måste med. En god middag. Detta år var hamnkapten mycket tillmötesgående och tyckte inte vi skulle erlägga någon avgift. Han var vänlig 2009 också men inte lika generös. Lyftverket ja, tyskarna fortsätter att satsa på pråmtrafik. Hebewerket i Niederfinom färdigställdes 1934 och tar inte så långa pråmar som numera trafikerar västra delen av Tyskland. Därför byggs nu ett nytt Hebewerk bredvid det gamla på ett av fotona ser den skarpögde byggnadskranarna till höger.


Wolin-Jomsborg-Vineta
The origins of Slavic Wolin go back to the 8th century. At that time, on the left side of the River Dziwna first settlers appeared. For the next two centuries grow into one of the biggest northern European trade empires with a huge 300 metres long port. Its convenient location enabled control over the trade coming from all Odra River basin and fish richness in the surrounding waters made it possible for the city to develop rapidly.
The glory days of the city lasted until the middle of the 11th century.

The Dane king Blåtand (Bluetooth) died here, probably in those days called Jomsborg, in 986. He was not buried at Jomsborg – Wolin. At least do the Danes claim that he was buried back in today’s Denmark.




När överfärden från Nexö (Bornholm) till Dziwnas utlopp är avklarad är det inte mer än rättvist att kapten får en pilsner. Eller hur. Ja ja - styrman Sverker fick minst en också. Turisterna skall också ha sitt nöje. Visst är fantasibåten fin. Vi hade den efter oss förra året vid återfärden. Dumt nog vände vi inte om då vinden tog i från fel håll. Nåväl nu är vi i Polen och söker oss till en kaj där vi kan vila ut ett tag.

Inga kommentarer: